Algemene voorwaarden

CARRIÈRES UNIES DE PORPHYRE

ALGEMENE VOORWAARDEN VAN DE ONDERNEMING

Onze verkoop van materialen en onze werken zijn onderworpen aan onderhavige algemene voorwaarden en het plaatsen van een bestelling impliceert hun aanvaarding door de klant zonder voorbehoud, met uitsluiting van alle andere documenten uitgaande van deze laatste.

Alle afwijkingen aan onderhavige bepalingen moeten het voorwerp uitmaken van een schriftelijke overeenkomst van onze kant die voorkomt in ons aanbod en zullen dan de bijzondere voorwaarden van onze contractuele relaties vormen.

In geval van niet-nakoming van haar verplichtingen door een partij, kan het contract van rechtswege worden beëindigd ten gunste en op initiatief van de andere partij.

I. Totstandkoming van het contract

De prijs- of offertevoorstellen vormen een vaste verbintenis van onze kant voor een periode van 30 dagen van datum tot datum.

Alleen een schriftelijke bestelling door de klant, in overeenstemming met ons aanbod en vergezeld van de bijbehorende aanbetaling, wordt na aanvaarding van onze kant gehonoreerd.

Voor materialen, goederen en benodigdheden en bij gebrek aan een voorafgaande bestelling, zal de leveringsbon worden geacht de geldigheid te hebben van een bestelbrief of bestelbon en vormt het de schriftelijke verkoopovereenkomst tussen de verkoper en de klant, waardoor de verkoper zijn verhaal kan uitoefenen tegen de klant.

We behouden ons het recht voor om bestellingen van klanten te weigeren in het geval dat de productiecapaciteit (of stopzetting voor onderhoud) van ons industrieel gereedschap wordt overschreden.

We behouden ons ook het recht voor om bestellingen te weigeren van klanten die niet over voldoende solvabiliteitsgaranties beschikken.

II. Vertrouwelijkheid

Alle door ons overhandigde of verzonden documenten (studies, plannen, voorbereidende projecten, technische oplossingen, technische fiches, offertes, prijzen) blijven ons eigendom, ook indien ze in samenwerking met de klant zijn opgesteld. Ze kunnen niet worden onthuld of overgemaakt zonder toestemming van onze kant op straffe van schadevergoeding.

III. Uitvoeringstermijn

Tenzij anders bepaald, wordt het slechts ter informatie gegeven en wordt het automatisch verlengd in geval van overmacht, slecht weer, stakingen, rellen of elke gebeurtenis buiten onze wil die de uitvoering van onze prestaties verhindert of vertraagt of hun kosten aanzienlijk verhoogt.

Deze begint pas te lopen op de dag dat aan alle voorwaarden alvorens het starten van de werken of het starten van de levering van materialen die niet van ons afhankelijk zijn, is voldaan.

Elke vertraging van meer dan drie maanden en veroorzaakt door een oorzaak buiten ons wil om, kan leiden tot de beëindiging van het contract, op ons initiatief. In geval van onrechtmatige vertraging van onze kant kunnen de toe te

passen boetes nimmer hoger zijn dan 5% van het bedrag exclusief belasting van nog te verrichten prestaties, exclusief transport, binnen de limiet van het werkelijk geleden nadeel.

IV. Prijs

Onze prijzen zijn bepaald exclusief belastingen en vastgesteld volgens de economische voorwaarden die van kracht waren op de datum van ons aanvankelijke voorstel.

Voor werken of verkoop van materialen waarvan de uitvoerings- of leveringstermijn langer zou zijn dan 3 maanden, worden de prijzen herzien door toepassing van de formule: P = Po x (In/Io) waarbij P de herziene prijs is, Po is de aanvankelijke prijs exclusief belasting, I is de waarde van de meest geschikte index in functie van de aard van de prestatie (de Mercuriale-indexen, K1 voor bitumineuze afdekkingen, K2 voor wegdek in beton, enz., In is de waarde van deze index voor de maand van uitvoering van de werken of levering van de materialen en Io de waarde van dezelfde index op een datum 1 maand voorafgaand aan die van ons aanvankelijke voorstel.

V. Aanvullende werken of materialen

Elke prestatie die niet in het aanvankelijke voorstel is voorzien, moet het voorwerp uitmaken van een verzoek van de klant, schriftelijk aanvaard. Ze zal het voorwerp uitmaken van nieuwe prijzen.

Bij wijziging van de aard van onze prestaties, zoals bij een afwijking van min of meer 20% in het verkoop- of werkvolume ten opzichte van de hoeveelheden voorzien in de aanvankelijke offerte, behouden wij ons het recht voor om de eenheidsprijzen van onze offerte te herzien.

VI. Betalingsvoorwaarden

Behoudens bijzondere bepalingen, geschiedt de betaling van onze werkzaamheden en materialen netto en zonder korting.

Voor de werken gebeurt de betaling als volgt:

– 50% als aanbetaling op het bedrag inclusief belasting te betalen bij bestelling via overschrijving, behoudens bijzondere voorwaarden van de offerte.

– het saldo bij ontvangst van de factuur.

In geval van meerdere werksituaties en om rekening te houden met de aanbetaling van 50% dat bij bestelling is gestort, wordt elke maandelijkse situatie gehonoreerd tegen het tarief van 50% van het bedrag inclusief belasting, met dien verstande dat de laatste situatie die als definitieve eindafrekening zal gelden, wordt aan 100% voltooid, na aftrek van de reeds gedane stortingen.

Voor materialen geldt contante betaling bij afhaling of aflevering van de materialen als wij het transport op ons nemen.

VII. Facturering

Tenzij anders bepaald, zullen de facturen worden opgesteld door toepassing van de prijzen die voorkomen in de barema’s, prijsaanbiedingen of offertes die aan klanten worden overhandigd.

Voor werken of leveringen van materialen waarvan de uitvoeringstermijn meer dan een maand bedraagt, worden maandelijks cumulatieve situaties voorgesteld.

Het bedrag van de facturen zal worden opgesteld inclusief BTW tegen het tarief dat van kracht is op de dag van facturering.

VIII. Lopende rekening

In het geval van meerdere contracten tussen partijen, ongeacht de aard van deze contracten en met het doel om al hun relaties op elk moment te kunnen beoordelen, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat ze worden geconsolideerd op een lopende rekening die uitsluitend en ondeelbaar is van alle vorderingen en alle schulden die voortvloeien uit de verschillende contracten tussen hen, van welke aard dan ook, met inbegrip van die voorafgaand en naarmate de uitvoering ervan.

Inhoudingen van garanties tijdens hun vrijgave zullen ook worden in krediet gebracht op de rekening. Deze zichtrekening, waarvan het saldo alleen opeisbaar is zal het voorwerp uitmaken van een periodieke afrekening.

In geval van wanbetaling door een medecontractant voor ontbinding, minnelijke vereffening, vrijwaring, gerechtelijke bewindvoering of vereffening, zal de afrekening echter pas plaatsvinden na de definitieve beëindiging van het laatste contract. Het saldo van de zichtrekening is pas opeisbaar op het einde van deze afrekening.

IX. Betalingsachterstand of wanbetaling

Elke betalingsachterstand kan leiden tot de stopzetting van onze werkzaamheden of de niet-uitvoering van de verkoop, zonder dat wij enige vergoeding verschuldigd zijn, acht dagen na de verzending van een ingebrekestelling verzonden per aangetekende brief met ontvangstbewijs (ABOB) en waarbij geen gevolg aan wordt gegeven.

Niet-naleving van één van de overeengekomen termijnen zal leiden tot de toepassing van 1/ boetes voor betalingsachterstand berekend tegen de herfinancieringsrentevoet van de KBO (refirente) verhoogd met 10 percentagepunten, vanaf de datum van de opvorderbaarheid van betaling en van 2/ een vaste compensatievergoeding voor invorderingskosten van 40 euro.

Bij betalingsachterstand of wanbetaling worden, door verval van de termijn, alle verschuldigde bedragen onmiddellijk opeisbaar vanaf de datum van de ingebrekestelling.

IX. Aanvaarding van de werkzaamheden

De aanvaarding wordt uitgesproken door de Bouwheer, in onze aanwezigheid, na voltooiing van ons werk. Deze gebeurt van rechtswege, 8 kalenderdagen na de datum van vaststelling van voltooiing van de werken of bij gebreke aan een dergelijke vaststelling, de dag van inbezitneming van het werk door de klant, zelfs zonder volledige betaling van de prijs.

Indien de uitvoering van de werken aanleiding geeft tot voorbehoud langs de zijde van de Bouwheer, dienen deze binnen de 8 kalenderdagen volgend op de datum van voltooiing van de werken bij aangetekende brief met ontvangstbewijs te worden geformuleerd. Na deze periode kan er geen aanspraak meer worden gemaakt op de kwaliteit van ons werk.

XI. Garantie en bezwaarschrift

Onze werkzaamheden en onze verkoop van materialen vallen onder de geldende wettelijke garanties. Hun garantie is uitgesloten voor reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage of in geval van verslechtering als gevolg van nalatigheid, gebrek aan toezicht of onderhoud of afwijkend gebruik of, in geval van verslechtering als gevolg van een wijziging van bestemming van de werken of benodigdheden.

Met betrekking tot materialen vindt de eigendomsoverdracht en risico’s plaats bij levering ex works (uitgang steengroeve of fabriek); de materialen worden vervoerd op kosten en de verantwoording van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders bedongen. De aansprakelijkheid van de verkoper, in geval van niet-naleving zoals in geval van verborgen gebreken, is beperkt tot de vervanging van defecte materialen of de terugbetaling van de ontvangen prijs, met uitsluiting van elke ander hoofdnadeel.

XII. Garantie tegen verborgen gebreken – Adviesplicht

Al onze materialen, goederen en/of benodigdheden worden geacht goedgekeurd te zijn door de klanten wanneer ze geen schriftelijke opmerkingen hebben ingediend op de leveringsbon op het moment van afhaling of levering, bevestigd door een aangetekende brief met ontvangstbewijs, binnen de 48 uur als gevolg van verval.

Bij gebreke wordt geen enkele klacht aanvaard na afhaling of levering.

Met uitzondering van de verkoop aan consumenten, zal het verborgen gebrek van de verkochte zaak, die waarschijnlijk niet zal worden gereserveerd voor levering, zal het voorwerp uitmaken van de enige garantie van de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek, uitdrukkelijk teruggebracht tot één jaar te rekenen vanaf de levering van de materialen. Elke klacht die niet binnen een vooraf vastgestelde termijn van 15 werkdagen vanaf de vaststelling van het verborgen gebrek wordt ingediend, is niet langer ontvankelijk.

Het is aan de koper, ervaren professioneel, om vast te stellen welke toepassingen compatibel zijn met de materialen die hij van plan is te kopen. Als hij de verkoper niet op de hoogte brengt van het exacte beoogde gebruik, zal deze laatste perfect zijn adviesplicht vervullen door de technische fiches en instructies voor het gebruik van de gekochte producten te verstrekken. Elk gebruik dat niet uitdrukkelijk in deze fiches is voorzien, moet het voorwerp uitmaken van voorafgaand overleg met de verkoper die, bij gebreke daarvan, zal worden ontheven van elke verplichting tot advies.

XIII. Eigendomsvoorbehoud

In afwijking van eigendoms- en risico-overdracht vindt de eigendomsoverdracht van door ons geleverde benodigdheden of verrichte werkzaamheden pas plaats na volledige betaling van de hoofdsom en bijkomende prijs.

Wanbetaling van een enigerlei vervaldata kan leiden tot de vordering van de goederen.

XIV. Betalingsgarantie

Wij behouden ons het recht voor om de werken niet te starten of stop te zetten na de eerste mislukte ingebrekestelling om de contractueel voorziene waarborgsom te betalen.

XV. Toeslag voor invorderingskosten

In geval van terugvordering van een vordering van rechtswege, wordt deze vordering verhoogd van rechtswege met 10% zonder nadeel van eventuele compenserende schadevergoedingen. Alle bedragen en boetes die eventueel worden teruggevorderd, zijn niet exclusief van andere schadevergoedingen dat enig ander hoofdnadeel vergoed.

XIV. Waarborg en inhouding van garantie

Er zal geen waarborg worden geëist van de Onderneming. Evenzo wordt er geen garantie-inhouding gedaan op de maandelijkse aanbetalingen en de definitieve betaling.

XVII. Algemene Verordening Gegevensbescherming

Persoonsgegevens gegenereerd in het kader van de uitvoering van een specifieke overeenkomst worden verwerkt in overeenstemming met de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van gegevens van persoonlijke aard en het vrije verkeer van dergelijke gegevens. De medecontractant heeft een recht op toegang tot de hem betreffende persoonsgegevens alsmede het recht op rechtzetting van deze gegevens. Voor vragen hierover kan de medecontractant contact opnemen met rgpd-vcsp@vinci-construction.com.

XVIII. Geschillenregeling

Elk geschil met betrekking tot de afgesloten verkopen, werken of prestaties zal, bij gebreke van een minnelijke schikking, vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de Ondernemingsrechtbank in het rechtsgebied waarvan onze maatschappelijke zetel is gevestigd, die het Belgisch recht zal toepassen.

SANTÉ & SÉCURITÉ
ENVIRONNEMENT & BIODIVERSITÉ
RESPONSABILITÉ SOCIÉTALE
CARRIÈRES UNIES
DE PORPHYRE
INFORMATIONS

CUP LESSINES 2020 - Tous droits réservés

Mentions légales et politique de traitement des données privées

Conditions générales

ACCÈS RAPIDE
CONTACT

Contactez-nous via notre formulaire

+32 (0) 68. 26 87 60

infos@cup.be